Riki Stichting

Zomerhartenwensenactie

In de zomer staat het praten over -en het vervullen van- persoonlijke hartenwensen van ‘onze’ ouderen centraal; prachtige contactmomenten voor alle betrokkenen.

De Zomerhartenwensenactie richt zich op het geven van individuele aandacht aan ouderen door het praten over -en het vervullen van- persoonlijke hartenwensen.

Juist in de zomermaanden als veel familieleden, vrienden en zorgmedewerkers op vakantie zijn, is het van belang om ouderen extra aandacht te geven.

De actie vindt plaats in twee fasen die beide even belangrijk zijn:

• het uitvragen van de hartenwensen;
  • het vervullen van de hartenwensen.

In de eerste fase gaan medewerkers, vrijwilligers en basisschoolleerlingen van onze vaste partners in gesprek met ouderen over hun persoonlijke hartenwens; een prachtig contactmoment voor alle betrokkenen. Het is voor ieder mens bijzonder om gevraagd te worden naar wat men het liefst zou willen en om hierover te kunnen vertellen aan iemand die luistert.

Bij de tweede fase mogen onze partners 20 hartenwensen van ouderen vervullen. Het gaat hierbij het liefst om een-op-een activiteiten, omdat juist die exclusieve aandacht zo bijzonder is.

Veel hartenwensen zijn ontroerend simpel en bescheiden en makkelijk te realiseren. Een beetje aandacht voor elkaar geeft zoveel mooie onvergetelijke geluksmomentjes”, aldus Ingrid Strating van de Riki Stichting.